Özgelecek. Hem de En Özü!
Hani şu iş başvurularında firmalara CV veya özgeçmiş gönderiyoruz ya, bu aralar yine kafamı bir şeyler kurcalıyor.
Tüm CV’lerin ortak noktası, hep ve sadece “geçmişimiz” hakkında bilgi vermesi. Nerede okuduk, nerede çalıştık, ne işler yaptık, hangi sertifikaları aldık… İyi güzel de, bizim geçmişte yaptıklarımız, girmek istediğimiz şirketin geleceğine katkısı ne?
Hem olası katkımızı hesap etme işini nasıl bırakabiliriz ki başkalarına? [Hele bir de, maalesef, büyük firmalarda CV eleme işini çömez İnsan Kaynakçıları yaparken!]
Ofis programlarını kullanma eğitimine katılıp, sertifika aldığımızı yazıyoruz mesela. Veya bilmem ne semineri… O dönem için bunlar iyi şeyler olabilirdi de, bugünkü CV’de hala bunlar yer alıyorsa, biraz acayip kaçmıyor mu?
Hem zaten geçmişte ben, hangi şart ve imkanlarda o becerdiklerimi becerdim ki? O zamanlarda mesela ekonomi ne durumdaydı, sattığımız ürün veya hizmete talep var mıydı, benim müdürümle ilişkim nasıldı? Sahi, baştan ben o işe zaten nasıl kabul edilmiştim ki?
Bunlar pek yazmaz CV’lerde.
Özgeçmiş yazmak kolay. Google’da “örnek cv” diye aratmak yetiyor. Özgelecek yazmamak içinse bahanemiz hazır! “Gelecek” ya o, nereden bileyim? [Birazdan size bir "özgelecek örneği" vereceğim.]
Ancak öncelikle bir şey sormak istiyorum.
CV’lerde kendimiz hakkında samimi, dürüst ve merak uyandıran lafları yazmaya neden sakınıyoruz? Mesela;
> Derslere ‘gerektiği kadar’ vakit ayırdım. Gecikmeden de bir üniversite diplomam oldu. Kağıt parçası sonuçta. Merak ederseniz, okul hayatının bana gerçekten ne kattığını anlatırım yüz yüze gelince.
> Seyahat engelim yok. Hatta bayılıyorum yeni yerler görmeye, yeni insan tanımaya. Interrail anılarım sağlam!
> İngilizcem var da, konuşurken biraz kasılıyorum. Bu aralar İspanyolca öğrenmek nasıl cazip geliyor, anlatamam.
> Bekarım. Açıkcası pek de hoşuma gidiyor bu durum. En azından şimdilik!
> İki yaz stajıma da pek bir heyecanla başladım. En fazla yaptığım fotokopi çekmek oldu. Oysa onlara ne kadar iyi Türk kahvesi yaptığımı göstermedim. Hataydı belki de?
> Gitar iyi çalıyorum, sırada davul var.
> KO‘dan sıyrılmam iki yılımı aldı. Oyun deyip geçmeyin; orada hırs var, mücadele var, strateji hatta takım çalışması var. Internet Cafe’deki kültürü yaşamak da cabası.
> Eskiden nette takma adlarımız vardı. Benimkisi hep ‘…..’ oldu. Bir google’layın varsa vaktiniz. Ne kadar değiştiğime ben bile inanmakta güçlük çekiyorum.
> Şimdi devir değişti. Gerçek kimliğimle artık beni Face, Twitter, Friendfeed’te bulabilir, Flicker resimlerine bakabilirsiniz (lütfen oradaki Marmaris dosyasına pek takılmayın. Yaz hali işte!) Ya da siz şimdilik sadece YouTube’daki şu video’ma bakın.
> Daha anlatacak çok yer var da, çalmak istemiyorum daha fazla vaktinizi. Ancak yüz yüze gelince en az bir saat isterim. Türk kahvesi benden!
CV yazmanın amacı eğer “iş görüşmesi için davet alabilmekse”, siz, klasik ve sıkıcı CV yazan birini mi, yoksa böyle bir kişiyi mi daha çok merak edersiniz? [Dilerseniz Fikir Atölyesi'nde daha önce yer alan "Yaratıcı CV" yazılarına da bir ara göz atabilirsiniz.]
Hele bir de eğer başvurduğunuz şirketi ve işi önceden tanıyıp, onlara nasıl bir katkı sağlayacağınızı da yazarsanız… Tadından yenmez!
Tıpkı Leonarda Da Vinci‘nin, 1482′de Milano naibi Ludovico Sforza’ya yazdığı iş başvuru mektubu gibi. [Michael J. Gelb'in 'Da Vinci Gibi Düşünmek' kitabından.]
Özgelecek veya Gelecek CV’si, her ne dersek işte adına:
“Saygıdeğer Lordum, kendilerini savaş araçlarının mucidi ve ustası sayanların kanıtlarını yeterince görüp inceledikten, icatlarını ve bunların kullanışının mevcut olanlardan hiçbir farkı olmadığını gördüken sonra, zat-ı âlinize sırlarımı tanıtmak, bilahare sizin için uygun olan herhangi bir zamanda, aşağıda özetle belirtmiş olduğum bütün konuların etkin olarak tanıtımını yapmak üzere hiçbir önyargım olmaksızın Ekselansları ile temas etme cesaretini kendimde gördüm.
1. Çok hafif ve güçlü ve kolayca taşınmaya uygun köprüler için planlarım var.
2. Bir yer kuşatıldığında hendeklerdeki suyun nasıl kesileceğini ve sayısız miktarda… uzayan merdivenlerin ve diğer araçların nasıl yapılacağını biliyorum.
3. Setlerin yüksekliği ve arazinin veya konumunun kuvvetli olması nedeniyle bombardıman yaparak yıkmak mümkün olmadığında bir kaleyi veya sığınağı kayanın üzerinde inşa edilmiş olsa dahi tahrip etmenin metodlarını biliyorum.
4. Çok kullanışlı ve kolay taşınabilir, dolu gibi küçük taşlar atan toplar yapmak için planlarım var.
5. Eğer muharebe denizde meydana gelirse, taarruz ve savunma için çok uygun makineler yapmak ve en ağır topların ateşine, baruta ve dumana mukavemet edebilecek gemiler inşa etmek için planlarım var.
6. Belli bir noktaya ulaşmak için bir nehrin altından geçmek gerekse bile hiç gürültü çıkarmadan yer altından tüneller ve geçitler kazmak için yöntemlerim var.
7. Güvenli ve taarruza dayanıklı, düşman saflarını top ateşiyle geçebilecek ve böylece çok sayıda askerin kaybını önleyecek kapalı araçlar da yapabilirim. Bunların arkasından piyadeler zarar görmeden mukavemetle karşılaşmadan ilerleyebilirler.
8. Keza ihtiyaç olursa, şimdi kullanılanlardan oldukça farklı, güzel ve kullanışlı şekillerde toplar, havanlar ve hafif mühimmat yapabilirim.
9. Top kullanmanın mümkün olmadığı yerlerde, sapanlar, mancınıklar, tuzaklar ve fevkalade etkin başka makineler temin edebilirim. Kısaca, değişik koşulların gereğine göre sayısız farklı çeşitte taarruz ve savunma makinesi yapabilirim.
10. Barış zamanı, resmi ve özel binaların inşaasında ve suyun bir yerden bir başka yere naklinde sizi mimarlıkla uğraşan herhangi biri kadar tatmin edeceğime inanıyorum.
11. Aynı zamanda mermer, bronz veya kil ile heykel ve kim olursa olsun başkalarınınkiyle mukayese edildiğinde daha öne çıkacak resim de yapabilirim.
12. Dahası, babanız Prensin aziz hatırasını ve ünlü Sforza malikanesinin şan ve şerefini ebediyen yaşatacak bronz at işini alabilirim.
Ve eğer yukarıda belirtilen şeyler herhangi birine imkansız ve uygulanamaz görünecek olursa, bunları parkınızda veya Ekselanslarını memnun edecek başka bir yerde denemek üzere naçiz şahsımı hizmetinize sunuyorum.”
Leonardo‘nun özgeleceğini yazarak iş bulmasının üzerinden beş asır geçmiş, biz hala geçmişimizle övünen CV’ler yazıyoruz!
Şimdi söyler misiniz bana; kendisi hakkında merak uyandıran, samimi ve özgüvenli bir kişi için geçmiş mi daha önemli, yoksa özgelecek mi? Alt tarafı bir iş görüşmesine davet alabilmek için tüm bunlar.
Kaybedecek ne var?




en özü en güzeli. ne demişler geçmişe mazi :)
This comment was originally posted on FriendFeed
14/04/10, 22:24Ama biz, "ayinesi iştir kişinin, lafa bakılmaz" terbiyesiyle büyüdük ya:)
This comment was originally posted on FriendFeed
14/04/10, 22:25Söylediklerin çok doğru…
İşe alma kararı şöyle veriliyor. Önce gelen CV’ler ayrılıyor. Okunacaklar, okunmayacaklar… Birkaç saniye göz atılıyor… İki kutudan birine koyuluyor. Sonra, “okunacaklar” kutusu yeniden ele alınıyor. İşte o noktada birkaç dakika daha var.
Onlardan bazıları “görüşmeye çağırılacaklar” listesine giriyor.
:-P
Kendi markasını kendisi yönetmek isteyenler, ancak bu son listeye girerlerse işveren (veya temsilcisinin) karşısına geliyor.
Bunları bilerek, yukarıdaki yazıyı tekrar okusunlar
14/04/10, 22:30:-)
Özgelecek. Hem de En Özü! – http://www.fikiratolyesi.com/2010/04/14/ozgelecek-hem-de-en-ozu/ (http://ff.im/j1NPO…; http://ff.im/j1Qdh
This comment was originally posted on Twitter
14/04/10, 22:39Bebekliğinden beri “Yapma, etme, sus, vs vs” gibi engellerle büyüyen nesillerde ne yazık ki bu özgüven yok.
Geçen sene ilk işime girmeden önce yazıda bahsettiğine benzer bir şey yapmıştım. CV göndermemiştim, zaten bir yere de iş başvurusu yapmamıştım. Sadece iş aradığımı, neler yaptığımı ve yapacağımı anlatan bir yazı yazmıştım.
Daha sonra o yazıyı okuyanlar arasından iş veren olan üç dört kişiden geri dönüş aldım, kahveyi çok sevdiğim için bir kahve mağazasında çalışmayı seçtim. Ve işten ayrılırken bile yaklaşık bir yıl sonra hala o yazı hakkında konuşuyorduk bölge müdürüyle.. Ve bunun gibi bir sürü şey.. :)
Çok güzeldi, teşekkürler Tunç :)
14/04/10, 22:43RT @hasanbasusta: Özgelecek. Hem de En Özü! – http://www.fikiratolyesi.com/2010/04/14/ozgelecek-hem-de-en-ozu/ (http://ff.im/j1NPO…; ht …
This comment was originally posted on Twitter
14/04/10, 22:44Sen neler yaptığını anlatacaksın ki, işveren de sana neler yapmanı istediğini anlatacak. Çoğunluk böyle işler…di … değişir belki.
This comment was originally posted on FriendFeed
14/04/10, 22:44Insan kaynakları uzmanlarının en büyük şikayeti kategorize edememek olacaktır. Özellikle 5büyük üniversiteden mezun olmayanları direk eleyerek önlerindeki cv kalabalığını %65 azaltamayacaklar. Yada zaten her isi yapmasını istedikleri personeller arayışlari icin ilanlarını superman arıyoruz diye cikarabilirler :)
This comment was originally posted on FriendFeed
14/04/10, 22:46Fwd: Özgelecek. Hem de En Özü! – http://www.fikiratolyesi.com/2010/04/14/ozgelecek-hem-de-en-ozu/…; http://ff.im/j1XeI
This comment was originally posted on Twitter
14/04/10, 23:29olası katkımızı hesap etme işini tamamen bırakmamak gerek gerçekten çömezlere. bu belki onların kafasını karıştırır da amirlerine sorarlar :xD
This comment was originally posted on FriendFeed
15/04/10, 00:11Best Buy’ın Geek Squad projesinde cvden öncesi enteresan bir uygulama vardı.
İlan sayfasını çıktı olarak alıp Geek Squad’ın web sitesine giriyordun. İlanın ortasında turuncu bir dikdörgen vardı. Sitenin giriş sayfasında da bir web cam entegrasyonu, turuncu bölgeyi web cam’e gösterip dolaştırıyordun. Turuncu kısmın bir bölgesine (sanırım sağ üst taraftaydı) gelindiğine sayfada bir url beliriyordu. Ve bu adrese girdiğinde “bununla uğraştıgına göre sen geeksin şimdi cvni doldur yolla” tarzında bir şeyler yazıyordu.
Çok standart bir cv olmasına rağmen başvurum kabul görmüştü. Mağazanın bulundugu şehir sebebiyle gitmedim.
Sonuç olarak yine cv elbette ama bu tür uygulamalar tabi daha profesyonel şekillerde olmak durumuyla cvden çok daha etkili bence. Elbette ki akademik eğitimin kesin gerekeceği işlerde cv önemli oluyor, yani okumama gerek yok ben beyin amelyatı yapabiliyorum diyemezsiniz. Ama ben bilgisayar tamir edebilirim dersiniz. Bu sebeple yaratıcı ya da değil, cv isteme durumu belli işler için yerini farklı uygulamalara bırakmalı..
15/04/10, 04:09Merhaba, yine enteresan bir konu olmuş, Tunç abi sağol
Henüz iş başvurusu yapma fırsatım olmadı, bir süre daha öğrenciyim ama büyük yerli bir holdingin işe alım aşamasında ne yaptığını gözlerimle gördüm. Üstte iki üniversite ayrılmış ayıraçla altta diğerleri, aralarında bölüm 2.si, 3 dil bilen iş tecrübesi olan ne ararsan var, sonuçta üsttekilerden biri tavsiye edildi ve muhtemelen de mülakata çağırıldı.
Çoğu yerde bu iş böyle dönüyor eminim, hele birde tanıdık varsa, en üstünde gidersin dosyanın :) bu kadar çok kendini eğitmiş insan ve bu kadar az iş olunca yapacak pek bir şey yok, şirketler ne yapsın.
CVnin değeri iş görüşmesine kadar değil mi :) Oraya kadar hiçbir şey senin elinde değil, o yuzden çok sıkıntı yapmaya gerek yok ama oradan sonrası her şey senin elinde görüşme esnasında. Orada istediğini anlatabilirsin, ortama göre kahve mi yapıyorsun, yeni bir kalıp malzemesi mi geliştirdin, hesap makinasında leblebi mi yazıyorsun istediğini anlat :)
Özgeçmişe renk katmak değil de, özgeçmiş olayını değiştirmek gerekiyor bence de, arkadaşın dediği gibi her türlü iş için tek tip öz geçmiş çok saçma.
İşe alacak olsam mümkün olduğunca çok kişiyle yüzyüze konuşmak isterdim heralde, bir de şuursuz başvuranlarla (her yöne sınırsız:) şuurlu başvuranları da ayırırdım, ne istediğini bilmeyen adamı ben ne yapayım.
Kolay gelsin.
15/04/10, 05:41Özgeçmişe siyasetçi yaklaşımı pek bir güzel fakat konuya bu bakış açısıyla yaklaşacak firma sayısı ne kadar bilmiyorum. Sonuçta ülkede ilerideki 5 yıl ne yapacağını bilmeyen o kadar çok firma var ki, gelecek onları biraz korkutuyor.
Bunun yanı sıra insan kaynağı yöneticilerinin olduğu firmalarda değil de, “Yetenek Yöneticilerinin” (TM) olduğu firmalarda oldukça işe yarayacaktır.
15/04/10, 06:55Yukarıdaki gibi bir CV yazarsam, “hoppa bu ne” derler. CV yazacak kişinin değil, CV yi değerlendirecek kişinin çağ atlaması lazım. Yoksa ben yazarım, çok da eğlenceli olur.
Bir reklam ajansına başvuracaksam, metin yazarlığı için mesela, kesinlikle kabul edilebilir bir şey böyle bir CV. Ama gel de banka başvurusuna gönder, yiyorsa.
15/04/10, 12:27Bu konu zaman zaman benim de kafamı meşgul etmiştir. Geçmiş deneyimlerimizden ziyade gelecekte ne yapmak istediklerimizin önemini hep düşünmüşümdür.
Deneyiminiz yoktur görüşmeye çağrılmazsınız, o pozisyon için nitelikleriniz fazladır elenmişsinizdir vs. Neyi ölçüt alarak insanları görüşmeye çağırdıklarını ve elediklerini hiç anlayamasam da, şirketlerin cv havuzu oluşturduklarını ve o pozisyon için belli sayıda adayla görüşmek zorunda olduklarını duymuştum.
Bu çetrefilli aşamada herkese kolaylıklar diliyorum:)
15/04/10, 12:29az önce karşıma bir cv çıktı, sizinle de paylaşmak istedim.
bir web geliştiricisi, leonardo’nun mektubunu aynen kendine uyarlamış, ilginç de olmuş (ingilizce):
http://news.ycombinator.com/item?id=1086527
15/04/10, 13:05cv ler videolu olsun bak bu arkadaş süper ama http://vimeo.com/7071606 ben olsam işe almam o ayrı :/
This comment was originally posted on FriendFeed
15/04/10, 13:51hem yazan, hem de değerlendiren için bir de "özgüven" konusu var tabii, ona pek girmiyoruz :xD
This comment was originally posted on FriendFeed
15/04/10, 13:52Erdal Demirkıran’ın bir kitabının arkasında "Özgelecek" vardı, o da "özgeçmiş" kavramından bir hayli sıkılmış, "özgelecek" fikriyle ortaya çıkıyordu. Fikir biraz hamdı ki uygulamaya alma gereksinimi duymadım, ama hoşuma da gitmişti. @tunç, yazını okuyunca "özgelecek" fikrinin olgunlaştığını görüyorum, daha da hoşuma gitti. Bundan sonrası için bir "özgelecek" yazacağım artık sanırım. :)
This comment was originally posted on FriendFeed
15/04/10, 14:10vallahi ben bir iş görüşmesinde stajınızı nerede yaptınız sorusuna "naylon staj yaptım, çay-kahve taşıyacağıma gittim para kazandım, yazılar yazdım." demiştim, çok iyi karşılanmamıştı :) yerinde bir konu, teşekkür ederim.
This comment was originally posted on FriendFeed
15/04/10, 14:52Özgelecek. Hem de En Özü! http://bit.ly/aA5GNr
This comment was originally posted on Twitter
15/04/10, 17:26Özgelecek. Hem de En Özü! http://www.fikiratolyesi.com/2010/04/14/ozgelecek-hem-de-en-ozu/
This comment was originally posted on Twitter
16/04/10, 10:16Selamlar,,
İnsanların bu konuda değişim göstermelerinin cv yazan kişiyle bir ilgisi olduğunu zannetmiyorum.
Önce Cv değerlendiren insanların seçme kriterleri değişmeli.
16/04/10, 14:18Varsa bu tarz Cv yazan insanlar ne zaman ki değerlendirici pozisyonlarına gelirse.
yukardan devam….
O zaman daha yetenekli insanların farkına varılır.
16/04/10, 14:23Düşündüm de şuanda ben böyle bir cv yazar mıyım?
-Hayır yazmam.
burada anlatılan cv iyi hoş da türkiye’deki koşullarda bunu yapabilmek sizce mümkün mü? Bence değil. Her işin içinde torpilin olduğu tabir-i caizse dayın olunca işe girebildiğin bir yerde bu gibi bir cv nin hiçbir anlamı kalmaz.
Aslında cvlerde geçmişinden ziyade geleceğin yazılması en doğrusu, sonuçta sen o şirket için gelecekte yapabileceklerinle var olacaksın. Ama dediğim gibi burası Türkiye! Farklı olman özgün olabilmen kimsenin umrunda değil. Torpilin var mı açıkta kalmazsın…
16/04/10, 22:09bence ne şiş yansın ne de kebab tarzına baglayıp guzel yaratıcı bi özgeçmiş hazırlayıp, altına da özgelecek eklenirse on numero beş yıldız bişey olur… ve arkadasların da soyledigi gibi bankacının boyle yaratıcı bı fikirle gelmesi işe alacak kişiyi çok ilgilendirmez, nabza gore serbet vermek lazım, nasıl bi firmaya başvurdugunu bilip ona gore degerlendirme yapılmalı veya nasıl bı yerde calısmayı ıstedıgın dusunulmeli.
yani sen tek duze hayatı benımsemıssen duzene ayak uydurucaksın tüket itaat et vefat ett…. hem de biseyin farkında olmadıgın için mutlu da olursun, bak keyfineee slk.
17/04/10, 21:24Ufkumu genişleten bir yazı olmuş, bu siteyi geç tanıdım ama iyi ki tanımışım diyorum. Teşekkürler Tunç Kılınç.
18/04/10, 09:10İnanın o kadar hoş bir konuya değinmişsiniz ki. Millet olarak tanıyalım tanımayalım bizim muhabbetlerimiz abi Avrupa’da öyle mi diye başlar. Klasik bir aşağılanma yöntemi ama haklı gerekçeler de var.
Ben cv’nin savsaklama olduğuna inanıyorum şirketler için. Adamlar projesi hedefi olan elemanlar arar. Bunun için şirketlerine altyapı gibi yerler açıp, çay içmesinden tutun da oturuşuna kadar her halini değerlendirirler adayların.
Ne kadar doğru bilmem ama bir Japon firmasının basketbolu iyi oynayamayanları işe almadığını duymuştum. Sonra araştırdım. Basketbol oynayan insanların çok hızlı düşünüp doğru kararlar almaya antremanlıymış beyni. Örneğin mesafeden tutun, potanın koordinatından kolun vereceği desteğe kadar herşeyi aynı anda yaparmış beyin.
Bundan sonrasına ……… diyorum, sizin yazınız bunu tamamlıyor.
18/04/10, 18:04Bir cv nin ömrü malesef ki ülkemizde (torpil yoksa) tabiri caiz en çok beş saniyede değerlendirilip ya çöpe atılıyor ya da hiç değerlendirilmemek adına arşive kaldırılıyor ne yazıkki, fakülte oku, kurs bitir nafile gelecek projesi şöyle dursun aldığın sertifika ya da eğitimin bazen hiçte önemli olmadığına şahit oluyoruz, çok üzücü.
19/04/10, 20:10Çok hoşuma gitti Tunç, eline sağlık :)
20/04/10, 09:16Her zaman ki gibi güzel tespitler Tunç.
Uzun yıllardır İnsan Kaynaklarında yöneticilik yapıyorum. Yorum yapan bazı arkadaşlar nerede bu geniş bakış açısına sahip İ.K. demiş. Umutsuzluğa kapılmayın derim. Bu tarz CV’lerin farkına varacak yeni nesil İ.K.cılar da var :)
Yeter ki yazılanlar samimi ve doğru olsun. Ama çoğu zaman 5 saniyelik bir şansı var CV’nin. 10000 CV’den farklı bir CV mutlaka dikkat çekecektir. Farkı yaratmak da CV sahibine kalmış.
20/04/10, 14:32Öyle bir CV yazabilmek için Leonardo olmak lazım dostum :)
Bugün Leonardolar iş teklifi yapmak yerine Linked.in’e üye olup güçlü iş bağlantıları kurmalılar. Eminim kendilerini beyin avcıları çoktan bulmuş olacaktır. İyi işler artık Internette çok hızlı duyuluyor.
Bize gelince. 3 kez CV değiştirdim. İkisinde her işi yapabilen ama hiçbir işi uzmanca yapamayan birisi olarak görüldüğümü fark ettim. (Ben cidden yapabiliyordum ama kimse inanmadığına göre yazmanın da anlamı yok.)
Son değiştirdiğimde ise öğretmen olmak dışında her tecrübemi sildim. Sadece istediğim işle ilgili becerilerimi ve yapabileceklerimi yazdım. İş görüşmesinde de kurumda neler yapıldığını ve yapılabileceğini sorguladım. Peki bunlar yeterli mi oldu? Hayır, işe girmemde en büyük etken – blogosfere özgü bizde geçen ünüm sanım başarılarım değil- telefonla sorulduğunda bana kefil olan eski yöneticilerim ve referans kaynaklarım evet onlar etken oldu.
CV sadece elde tutulan ve masaya bırakılan bir zaman özetiydi. Şimdi ise bir sonraki işime asla CV yollamak istemiyorum. Bir şekilde yapabileceklerimi bilen ve talep eden bir kurumla birgün bu iş yerimden ayrılmak istediğimde karşılaşmak istiyorum.
Bu haliyle CV’m, ne özgeçmiş, ne özgelecek….
Benim için ÖZŞİMDİ oluyor… :)
20/04/10, 20:31Valla haklısın usta ama şu yazdıklarınla bir cv oluşturup 2-3 firmaya gönderip denemek lazım. Muhtemel 2 sonuç var, ya İK sorumlusuna değişik gelecek ve hemen görüşme için çağıracak ya da gayri ciddi bulacak ve kenara atacak..
İkinci sonuç daha olası sanki :=)
21/04/10, 09:36Ben reklam metin yazarlığı yapmak isteyen bir üniversite öğrencisiyim. Bu şekilde bir cv benim için olmassa olmazlardan. Fakat iş arama sırasında pek yeterli olucağını düşünmüyorum. İş bulmada tek gerçekçi yol: Network is everything. Sarı sayfalar ya da internetten bulmak biraz hikaye gibi.
Farklı bir paylaşım olmuş, teşekkürler Tunç abi. Herkesin iyi bir özgelecek yazabilmesi dileğiyle.
23/04/10, 00:04Özgelecek. Hem de En Özü! http://ff.im/-jhD8C
This comment was originally posted on Twitter
23/04/10, 14:24tamam da leonardo o kadar donanımına ve çağının ötesindeki vizyonuna rağmen ekselanslarının gönlünü hoş tutmak adına çok mütevazı söylemlerde bulunmuş. mesela diyor ki sizin uygun gördüğünüz yerde veya zamanda kendimi kanıtlayabilirim türünden.
şimdi bir de düşünelim leonardo ile aynı paralelde bir zekaya sahip olduğumuzu ve belki dünyanın kaderini etkileyecek fikirlere sahip olduğumuzu. karşınızda da ekselans yerine kıçı krık bir bürokrat var derdinizi anlatabileceğiniz. leonardo gibi aynı alçakgönüllülüğü gösterir miydiniz yoksa ulen bende ne cevherler var, istersen değerlendir yoksa nasıl olsa ben bunu pazarlamasını bilirim kabilinden bir tavır mı takınırdınız.
yazıdaki örnek cv işvereni adam yerine koymayan, umursamaz, kendine aşırı güvenen, hafif ukala bir zat’a ait gibi geliyor ve leonardonun cv si ve uslubu ile hiç de örtüşmüyor. tek ortak nokta geleceğe yönelik projeler ancak tarz taban tabana zıt. sadece bu çelişkiyi belirtmek istemiştim.
24/04/10, 21:12Yaratıcı CV hazırlama taktikleri – Fark’ınız olsun ;)
This comment was originally posted on FriendFeed
27/04/10, 07:35sık kullanılanlara eklendı. tşk
This comment was originally posted on FriendFeed
27/04/10, 07:36Tunç merhaba,
Yazında katıldığım noktalar olduğu gibi katılmadığım noktalar da var:
Hayat gerçekten her zaman ideal bir düzende akmıyor. Bir çok değişken var. Şirket kültürü, şirketin bulunduğu sektör, işe başvuran kişinin bağlantıları, ilgili kişi ile çalışacak yöneticinin vizyonu, özgüveni, donanımı ilk başta aklıma gelenler.
Sıradışılığını cv’si ile gösteren, senin ifadenle tadından yenmez hareketler yapan bir arkadaşımız da işe giremeyebilir. Bir çok dinamik var. Sen de biliyorsun…
O yüzden mutlu olacağın işi bulmak çok zor. Ne istediğini bilsen bile… Biraz sabır da şart gibi. Yeni nesilde eksik olan da bu olsa gerek…
Son olarak, Da Vinci de Lord’tan iş kapabilmek için alanını oldukça geniş tutmuş (esnekliği yüksek). Bence biz çalışanların yeni dünya düzeninde buna da çok dikkat etmesi gerekiyor diye düşünüyorum.
Sevgiler.
29/04/10, 23:29Ben yaşam planımın bir parçası her yeni yıla girerken kendime bir yıllık “Özgelecek” hazırlıyorum. Ve bunları gerçeklemek için o sene çaba sarfediyorum. Ama bunu cv olarak yollamayı hiç planlamamıştım.
Aslında bu sene ki özgeleceğim, çalışmayı çok istediğim bir şirketteki bir pozisyon üzerine kurulu… 3 yılda markayı pazar lideri bile yaptım::)
Onlarla bunu paylaşmak çılgınlık olur tabi, anlamazlar, ama pazarlamada da sıradan işlerle başarılı olunamıyor ki?
Bunu deneyeceğim, deneyimimi sizinle paylaşacağım.
Mutlu kalın.
30/04/10, 21:55çok başarılı bir yazı olmuş, bence de tüm cv’ler yaratıcı olmalı; yoksa aynı yerden mezun öğrenciler nasıl elenecek ve nereden bilinecek gerçekten hangisini almak daha faydalı olacak aynı işe başvurulduğunda, tabii ki dürüstlük de önemli :)
09/05/10, 14:29Gercekten konvansiyonelin disina cikis. Ben bugune kadar neden hic denemedigimi dusunmeye basladim bile ve saniyorum deneyecegim.
19/05/10, 06:54Aslında güzel fikir. Lakin bi arkadaşımızın dediği gibi okuyacak kişilerin çağ atlaması lazım. Daha ne aradıklarını bilmeyen insanlarla görüşüyoruz iş arayanlar olarak.
Aslında aradıkları belli az paraya her işi yapacak her şeyden anlayan birilerini almak istiyorlar. Ama aslında “ucuz olan makbul ” şartı yeter şart oluyor onlar için.
Yıllar önce bir firmada 10 yıl sonraki planınız ne diye sormuştu. Cevap olarak kendime ait ufak çiftlikevi inşaa etmek olduğunu söylediğimde türk olan ne saçma cevap demişti. Yanındaki yabancı ise işe almıştı beni. Diğeri niye dediğinde ise “böyle kişisel hedefi olan kişi işini doğru yapıp kazancını arttırmak için başarıları hedefler, risk alır ve özgür iradesini kullanabilir aradığımız posizyon için emir kulu değil, proje üretebilecek kişiler gerekli ” demişti. Malesef o kadar iyi bir ekonomik durumuma sahip olamadım..
Peki şu an bunu bir iş görüşmesinde söylesem ne düşünür karşımdaki insan? Muhtemelen ukala salak vs gibi sıfatlar eşliğinde CV im çöpe gider.
İş görüşmelerinde görüşmeciler işe uygun kişiyi seçmeyi hedeflemedikleri için değerlendirme kriterleri hoşuna gitmeniz, sözünü geçirebilecek olması, az paraya çalışmanız, aynı liseden mezun olmanız gibi işe alakası olmayan başlıklar altında gerçekleşiyor.
Bir çok görüşmem sonrasında firmalara daha önce yaptığım projelerin gelişme aşamasını, durum analizini, toplam sahip olma maliyetini, kaç yıl sonra işlevini nasıl ve neden yitirdiği gibi bilgileri yolladım. Eğer iş için gerekli bilgileri vermişlerse ilk görüşmede o konuda neler yapabileceğimi ne gibi çözümler getireceğimi vs anlatan raporlar bile oluşturdum. İkinci görüşmelerimde bunları okumadıklarını da gördüm.
Bölümüm dışında firma işleyişine kattığım önerdiğim projeleri dile getirdiğimde ise sizin işiniz olmayan konulara da karışır mısınız? biz işinden başka konularla uğraşanların yararlı olmadığını düşünüyoruz vs tepkileri aldım.
Kısaca karşımızdaki insanın değerlendirme yetisine bağlıyız. Tecrübenizin fazla olması dünyanın heryerinde avantaj iken bu ülkede dezavantaj oluyor. sizin katabileceklerinize bakmıyorlar, ne kadar az para isteyeceğinize bakıyorlar.
Geleceğe yönelik fikirleriniz malesef firmada yönetici olan birini tanımıyorsanız işe alınmanızda pek etken olamıyor. Şanısnıza aklı çalışan kişiler ile görüşüyor iseniz durum farklı tabii.
Bunlar yazınızda anlatılanlara yakın davranışları yaptığımda başıma gelen problemli örneklerdir. Ama çalıştığım firmalarda işe girmemi de bu yaklaşımım sağldığını da söyleyebilirim. Ha şu an halen işsizim ve biraz da bu yaklaşımım olduğunu düşünüyorum.
Akadaşlarım bitirdiğim bölüm ve üniversite yerine aöf yaz, o iş olmazsa hayatımın sonu gelecek şeklinde davran, zekanı bilgini katabileceklerini ortaya koyma da istediklerini her şekilde yapmaya çalışacağını yırtınacağını göster, onlara tanrı gibi davran vs diye öneri getiriyorlar. işin garibi aynı şekilde davranan biri gözümün önünde işi elimden almıştı. 6 ay sonra aynı firma bana aynı posizyonu teklif etmişti. gerisini düşünün artık.
Son olarak umudurm sürüyor, aklı çalışan birileri ile bir görüşmem olacak eninde sonunda. :)
17/06/10, 00:11Bu yazıyı daha önce sadece okuyup geçmiştim ama dün bana bir özgeçmiş geldi, daha doğrusu iş arayan bir hanımdan mail/özgeçmiş arası bir yazı ve özgelecek tarzına yakındı.
5 Yıl büyük finans ve bankacılık kurumlarında çeşitli görevlerde çalışmış ve her şeyi bırakıp istifa etmiş, editör olmak istiyorum, medyada çalışmak istiyorum, şu alanlara ilgim var, yapabilirim diyordu. Çok düzgün bir Türkçe ile yazdığı satırlarından o heyecanı, azmi, elinde şu an bir şey olmasa bile hayatta kendi istediği şeyleri yapmak için ve yaptığında iyi olmak için gerçekten emek harcayacağını görebiliyordunuz. Sonra birlikte konuşmaya ve ne tür projelerde çalışabileceğimize karar verme aşamasına geldik.
Diyeceğim o ki; Evet, özgelecek iyi bir şeydir, çünkü orada yazan kişi, normal bir özgeçmişteki gibi, kişinin geçmişte aldığı belgeleri hakkında bilgi veren ama kendisi hakkında hiçbir bilgi vermeyen kuru, standart kelimelerle değil kendi tarzıyla yazıyor ve kendisi hakkında çok daha fazla ipuçları veriyor, daha etkileyici… Eğer amaç sevdiğiniz işler yapmaksa ve sizi görebilecek, farkedebilecek, değerinizi bilecek kişilerle iş yapmaksa, özgelecek özgeçmişe göre çok daha denemeye değer..
Uzak görüşlü bu yazın için teşekkürler Tunç:)
10/07/10, 13:31[...] Sevgili Tunç Kılınç şahane şeyler yazmış, göz atmalısınız. Ondan seçtiğim ilginç kişisel tanıtım örneklerinden bazıları aşağıda, bakın, esinlenin; [...]
[...] Alıntı fikiratolyesin’ den By yazı hakkında neler düşünüyorsunuz ?İlginç (0) [...]